Televizyondan bilgisayara, telefondan elektrik süpürgesine, elektrik motorundan kumanda devresine, ev hayatından sanayiye kadar günlük yaşamın vazgeçilmez parçaları haline gelmiş birçok cihaz ve eşya elektrik-elektronik alanında yer alan ürünlerdir. Elektrik-elektronik alanı bugün diğer tüm alanları geliştiren temel sanayi durumundadır.
Alan, bugün kendi tasarım ve teknolojilerini geliştirecek güce ulaşmıştır. Elektrik-Elektronik alanı üretim, ihracat ve istihdamıyla ülke ekonomisine yaptığı birinci derece katkının yanında diğer sektörlere olan etkileriyle ikinci derece katkılarda da bulunmaktadır. Bu alanındaki teknoloji değişimi ve kalite artışı elektrik-elektronik ürünlerini girdi olarak kullanan birçok alanda da kalitenin artmasına olumlu etkide bulunmaktadır.
Günümüzde, elektrik-elektronik alanındaki ürünler ve kullanılan teknoloji hızla değişmektedir. Dolayısıyla bu alan sürekli gelişen, dinamik bir yapıya sahiptir. Alanın bu özellikleri Ar-Ge (Araştırma-Geliştirme) çalışmalarının ve nitelikli personel istihdamının önemini artırmaktadır.
Bu alanda meslekî eğitim almış kişiler kendilerini yetiştirdikleri takdirde rahatlıkla iş bulabilirler ve kendi branşlarıyla ilgili kariyer yapma imkânına sahiptirler.
Alan, bugün kendi tasarım ve teknolojilerini geliştirecek güce ulaşmıştır. Elektrik-Elektronik alanı üretim, ihracat ve istihdamıyla ülke ekonomisine yaptığı birinci derece katkının yanında diğer sektörlere olan etkileriyle ikinci derece katkılarda da bulunmaktadır. Bu alanındaki teknoloji değişimi ve kalite artışı elektrik-elektronik ürünlerini girdi olarak kullanan birçok alanda da kalitenin artmasına olumlu etkide bulunmaktadır.
Elektrik Elektronik alanı altında yer alan dallar
Elektrik Elektronik alanı altında yurıdaki dallar her okulda açık olmayabilir
Örneğin okulumuzda Elektrik Elektronik alanı altında dört dal bulunmaktadır. Bunlar;
SEKTÖR |
ELEKTRİK VE ENERJİ, ELEKTRONİK VE OTOMASYON |
ALAN |
ELEKTRİK-ELEKTRONİK TEKNOLOJİSİ |
ALANIN TANIMI |
Elektrik-Elektronik Teknolojisi alanı altında yer alan dalların yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır. |
ALANIN AMACI |
Elektrik-Elektronik Teknolojisi alanı altında yer alan mesleklerde, sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır. |
DAL PROGRAMLARI, TANIMLARI VE AMAÇLARI |
1. BOBİNAJ
2. BÜRO MAKİNELERİ TEKNİK SERVİSİ
3. ELEKTRİK TESİSATLARI VE PANO MONTÖRLÜĞÜ 4. ELEKTRİKLİ EV ALETLERİ TEKNİK SERVİSİ
5. ELEKTROMEKANİK TAŞIYICILAR BAKIM ONARIM 6. ENDÜSTRİYEL BAKIM ONARIM
7. GÖRÜNTÜ VE SES SİSTEMLERİ 8. GÜVENLİK SİSTEMLERİ 9. HABERLEŞME SİSTEMLERİ
|
GİRİŞ KOŞULLARI |
Öğrencilerin sağlık durumu, Elektrik-Elektronik Teknolojisi alanı altında yer alan mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır. |
İSTİHDAM ALANLARI |
Elektrik-Elektronik Teknolojisi alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda; |
EĞİTİM-ÖĞRETİM ORTAMLARI VE DONANIMLARI |
1. Program mesleki ve teknik eğitim alanında diplomaya götüren ortaöğretim kurumları ile belge ve sertifika programlarının uygulandığı her tür ve derecedeki örgün ve yaygın mesleki ve teknik eğitim-öğretim kurumlarında uygulanmaktadır. |
EĞİTİMCİLER |
1. Programın uygulanmasında Elektrik-Elektronik Teknolojisi alanında eğitim almış ve tercihen sektör deneyimi olan alan öğretmenleri görev almalıdır. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği’ne göre çeşitli ölçme araçları kullanılarak öğrencilerin değerlendirilmesi esastır. Buna göre; |
YATAY VE DİKEY GEÇİŞLER |
Program; geniş tabanlı ve modüler yapıda düzenlendiğinden, Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği çerçevesinde yatay ve dikey geçişlere olanak sağlanır. |
BELGELENDİRME |
1. Mezun olan öğrenciye alanda/dalda diploma verilir. |
EĞİTİM SÜRESİ |
1. Alan programının toplam eğitim süresi, 9. sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır. |
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ |
Modüler öğretime yönelik ağırlıklı olarak bireysel öğrenmeyi destekleyici yöntem ve teknikler uygulanır. |
İŞ BİRLİĞİ YAPILACAK KURUM VE KURULUŞLAR |
Öğrenciler, programın gerektirdiği öğretim faaliyetleri, istihdam olanakları ve planlama konularında, çevredeki üniversiteler, sivil toplum örgütleri, elektrik elektronik firmaları, elektrik-elektronik sistemlerinin kurulum, bakım ve onarımın yapıldığı yerler ve meslek elemanları ile iş birliği yapılarak yönlendirilir. |
ÖĞRENCİ KAZANIMLARI |
Programın sonunda seçtiği dala/mesleğe yönelik olarak öğrenci; |
EĞİTİM-ÖĞRETİM FAALİYETLERİ |
Elektrik-Elektronik Teknolojisi alanı haftalık ders çizelgesinde yer alan dersler ve bu derslerin altındaki modüllerin içeriğindeki eğitim-öğretim uygulamaları yapılır. |
Elektrik Elektronik Teknolojisi alanında yer alan dallar/meslekler için alınması zorunlu olan dersler aşağıda verilmiştir. Elektrik Elektronik Teknolojisi alanında yer alan dalların 10. sınıfında okutulan derslerin tamamı ortaktır.
• Elektrik Elektronik ve Ölçme ( 10 Sınıfta )
• Zayıf Akım Tesisleri ve Elektrik Tesisat Projeleri ( 11 Sınıfta )
• Yapı Elektrik ve Kuvvet Tesisleri ( 12 Sınıfta )
• Elektrik Elektronik ve Ölçme ( 10 Sınıfta )
• Elektrik Makineleri ve Kontrol Sistemleri ( 11 Sınıfta )
• Endüstriyel Elektronik Sistemler ( 12 Sınıfta )
• Elektrik Elektronik ve Ölçme ( 10 Sınıfta )
• Televizyon ( 11 Sınıfta )
• Seslendirme ve Işıklandırma ( 12 Sınıfta )
• Elektrik Elektronik ve Ölçme ( 10 Sınıfta )
• Yangın Algılama ve Soygun Alarm Sistemleri ( 11 Sınıfta )
• Kapalı Devre Kamera ve Geçiş Kontrol Sistemler ( 12 Sınıfta )
Tanıtım Videoları
|
|
|||||
Ana Alan |
||||||
Bilgisayar Teknik Servis Elemanı |
||||||
Bobinajcı |
||||||
Elektrikli Ev Aletleri Teknik Servis Elemanı |
||||||
Endüstriyel Bakım Onarım Elemanı |
||||||
Görüntü ve Ses Sistemleri Teknik Elemanı |
||||||
Güvenlik Sistemleri Teknik Elemanı |
||||||
Haberleşme Sistemleri Teknik Elemanı |
||||||
Kontrol Sistemleri Teknik Elemanı |
||||||
Yüksek Gerilim Sistemleri Teknik Elemanı |
||||||
Büro Makineleri Teknik Servis Elemanı |
||||||
Elektrik Tesisat ve Pano Montörü |
|
|
|||||
Ana Alan |
||||||
Bilgisayar Teknik Servis Elemanı |
||||||
Bobinajcı |
||||||
Elektrikli Ev Aletleri Teknik Servis Elemanı |
||||||
Endüstriyel Bakım Onarım Elemanı |
||||||
Görüntü ve Ses Sistemleri Teknik Elemanı |
||||||
Güvenlik Sistemleri teknik Elemanı |
||||||
Haberleşme Sistemleri Teknik Elemanı |
||||||
Kontrol Sistemleri Teknik Elemanı |
||||||
Yüksek Gerilim Sistemleri Teknik Elemanı |
||||||
Büro Makineleri Teknik Servis Elemanı |
||||||
Elektrik Tesisat ve Pano montörü |
Mezunlarımıza Tanınan Haklar
Anadolu Teknik Lisesi, Anadolu Meslek Lisesi, Endüstri Meslek Lisesi ve Kız Meslek Lisesi ile Çok Programlı Liselerin bu okullarda uygulanan programlarından mezun olanlar, 3795 Sayılı Kanuna göre, TEKNİSYEN unvanı ile istihdam edilirler.
Anadolu Teknik Lisesi ve Anadolu Meslek Lisesi mezunları, yabancı dille eğitim avantajlarına sahip olurlar.
Mesleki ve Teknik Ortaöğretim kurumlarından mezun olanlar, üniversiteye girebilmek için öğrenci seçme ve yerleştirme sınavlarına katılma hakkına sahiptirler.
Öğrenci seçme ve yerleştirme sınavlarında, alanlarının devamı niteliğinde olan yüksek öğretim kurumlarını tercih etmeleri durumunda kendilerine ortaöğretim başarı puanlarının % 40´ına kadar ek puan verilir ve diğer lise mezunlarına göre daha avantajlı olurlar.
Mesleki ve Teknik ortaöğretim kurumlarından mezun olan öğrenciler istedikleri takdirde bitirdikleri programın devamı niteliğinde veya buna en yakın programların uygulandığı, öncelikle kendi mesleki ve teknik eğitim bölgesi içinde yer alan veya bölgesi dışındaki meslek yüksek okullarına sınavsız yerleştirilirler.
Yüksek öğretime devam etmeyenlerin iş bulmaları ve mesleklerinde ilerlemeleri daha kolay olmaktadır.
Kamu kurum ve kuruluşlarında branşlarında görev alan mezunlar, genel lise mezunlarına göre bir üst derece ile işe başlarlar.
En az üç yıl süreli mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından veya mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumlarından mezun olanlar. Bakanlıkça düzenlenen ustalık eğitimi kurslarına katılabilecekleri gibi doğrudan da ustalık sınavlarına girebilirler.
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu veya mesleki ve teknik eğitim merkezi mezunlarından alanlarında Bakanlığa bağlı iki yıllık bir yaygın eğitim kurumundan belge alanlara doğrudan ustalık belgesi verilir.
Teknik Lise mezunları veya mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumlarının dört yıllık eğitim programlarından mezun olanlara, ustalık belgesinin yetki ve sorumluluklarını taşıyan, mesleklerinde bağımsız işyeri açma belgesi verilir.
Mesleki ve teknik öğretim yapan okullarda eğitim görenler okul ve iş yerlerinde iş eğitimi almış olmaları sebebiyle mesleğe yatkın olurlar ve meslek değiştirmek istemeleri halinde yeni mesleğe çok kısa zamanda intibak edebilirler.
Eğitimleri süresince iş hayatını yakından tanıyacaklarından kendi iş yerlerini kurup çalıştırabilirler.